מה זה פילאטיס?


מה זה פילאטיספילאטיס הינה שיטה לאימון הגוף שפותחה על ידי ג'וזף פילאטיס. הוא אמנם כינה את שיטת האימון שלו בשם Contrology  (=מדע השליטה), אך בפועל היא קרויה על שמו.

ודאי רצית לדעת - מה זה פילאטיס?

מטרת האימון והתרגול בפילאטיס היא להקל על האדם בביצוע פעילויותיו היומיומיות, כך שהן תתבצענה עם כמה שפחות  מאמץ ושלא תהייה בעקבותיהן פגיעה גופנית. האימונים מסייעים למתרגל להגיע לטווח תנועה גדול, לעומת הטווח שהיה אפשרי  לו קודם לכן. בצורה זו, מונעים תנועות בלתי יעילות העלולות להפעיל לחץ על המפרקים ועל החוליות. בפילאטיס האדם לומד סדרת תרגולים המסייעים לו לדעת אילו שרירים מתאימים לתנועה הרצויה.

פילאטיס מכשירים   

אחת הדרכים לבצע את תרגולי הפילאטיס היא באמצעות פילאטיס מכשירים.  בדרך זו משתמשים במכשירים בעלי ידיות תומכות, קפיצים וברים המסייעים ליציבות. הרעיון הוא להתבסס על התנגדות הקפיצים: מצד אחד הם מעמיסים על השרירים וגורמים להתנגדות, ומצד שני הם מאפשרים למפרקים ולשרירים טווח תנועה גדול יותר. בצורה זו, המתרגל ממצה את כישוריו ומגיע להישגים עם פחות קושי.

 סטוט פילאטיס

אחרי שיודעים מה זה פילאטיס, ניתן להכיר את סטוט פילאטיס. זוהי הגרסה המודרנית יותר לפילאטיס, הקרויה על שם  מפתחת השיטה: מוירה סטוט. בשיטה זו בנוסף לעבודה על מערכת השרירים מוסיפים גם עבודה על המערכת הקוגנטיבית. במילים אחרות, ניתן לומר שתוך כדי הפעולה הפיזית חושבים על הפעולה, ומתרכזים במודעות על המתרחש בגוף. המדריך נעזר בדימויים כדי להמחיש למתרגל את מה שקורה בגופו, וכן כדי שידע מה עליו לחוש בשעת האימון. ישנם הרגלי תנועה לא רצויים, העלולים להביא לכאבים ולמתח במידה ומתבצעים לאורך תקופה ממושכת. שיטת האימון של  פילאטיס זו באה לשנות זאת. השיטה מתמקדת הן בשרירים התומכים בשלד והן בשרירי יציבה פנימיים ושרירי תנועה  גדולים. זאת, בהשוואה לשיטות אחרות הבוחרות שלא להתרכז בפיתוח היציבה.

מה לגבי הריון ולאחר לידה?   

גם אישה בהריון יכולה להפיק תועלת מתרגילי הפילאטיס. תרגולים אלו יסייעו לה להכיר טוב יותר את המתרחש בגופה  במהלך ההריון, וכן יכינו את הגוף בצורה טובה ללידה. הפילאטיס לנשים בהריון  מסייע לעובר להתמקם במקום ובמנח הנכון לקראת  הלידה. בנוסף, התרגולים המותאמים לאישה בהריון מונעים ממנה כאבי גב במהלך ההריון. בששת השבועות לאחר לידה מומלץ לאישה להימנע מפעילות גופנית, להוציא כמה תרגילים ראשוניים לחיזוק שרירי רצפת  האגן, אותם ניתן לתרגל כבר ימים ספורים לאחר הלידה. עם זאת, כדאי לחזור בהדרגה לפעילות גופנית כדי לחזק את  השרירים שנחלשו במהלך ההריון הארוך, וכן כדי לחזור למידות הקודמות להריון. פילאטיס הינה פעילות המתאימה לתקופה  זו, בהיותה מתונה ולא מאומצת או אינטנסיבית מידי. לפילאטיס יתרון נוסף על פני פעילויות גופניות אחרות, בכך שקצב העבודה אינו מהיר וכך לא נגרם נזק לגוף. התרגולים אמנם מעייפים ומאמצים, אך לא מזיקים. בפילאטיס שמים דגש על חיזוק שרירי רצפת האגן והבטן בצורה מדוייקת. את  התרגילים ניתן לתרגל לבד או בצורה חוויתית יותר- בקבוצה. לסיכום, התעמלות בשיטת פילאטיס מתאימה לכל אחד, גם לנשים לפני ואחרי לידה. ישנם אופנים שונים לביצוע התרגילים, אך מטרת כולם היא להפחית בכאבים, למנוע נזקים, ולחזק את השרירים ואת היציבה.
יצירת קשר מהיר

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

טלפון (חובה)

עקבו אחרינו בגוגל פלוס